Vi anbefaler at du skaffer deg en digital postkasse, men du finner uansett all post fra oss på min.kommune.no

På mange tjenesteområder kommuniserer vi nå digitalt med deg som innbygger. Det kan likevel være grunner til at posten ikke sendes via digitale kanaler, da vil du som privatperson får dette i postkassen din. 

eDialog - sikker sending av post til kommunen

Med denne tjenesten kan både privatpersoner og virksomheter trygt sende oss brev og dokumenter elektronisk, selv om de er unntatt offentlighet eller har sensitivt innhold.

Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal fordi den kan hackes og e-poster kan stoppes pga. størrelse eller spamfilter. Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til Lyngen kommune, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

ID-porten
For å sende oss post via eDialog, gå inn på denne siden: https://svarut.ks.no/edialog/mottaker/840014932
Første skritt etterpå, er å autentisere deg ved hjelp av ID-porten med BankID eller andre elektroniske nøkler. Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster inn eventuelle vedlegg i form av PDF-filer.

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Obligatoriske felt er merket med stjernetegn *
  • I tittelfeltet er det fint om du oppgir saksnummeret ditt hvis du sender oss noe i forbindelse med en sak som allerede pågår, for eksempel 21/33.
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i sak- og arkivsystemet vårt.
  • Du må svare på om forsendelsen inneholder sensitive eller følsomme personopplysninger eller ikke.
  • Velg om du er privatperson/innbygger eller om du representerer en virksomhet.
  • Fyll inn kontaktinformasjonen din
  • Når du klikker på Send forsendelse, krypteres brevet ditt og sendes direkte inn i sak- og arkivsystemet vårt.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.

OBS! Du skal ikke bruke eDialog dersom Lyngen kommune har elektroniske løsninger til formålet, for eksempel søknad om plass på barnehage, SFO og kulturskole, salgs- og skjenkebevilling, søknad på stilling etc. Alle skjemaene våre, finner du under Skjema A-Å på hjemmesida vår.

eSignering

Vi bruker i hovedsak digital signering når vi sender ut arbeids- eller oppdragsavtaler, kontrakter mv.

Du vil da motta en SMS eller e-post fra Postens signeringstjeneste med varsel om at du har et dokument til signering fra Lyngen kommune. 

Lenka i dette varselet er helt trygg! Men det er viktig å klikke på Logg inn for å komme riktig inn.

Lenke til signeringsportalen

Du kan lese mer om denne signeringstjenesten her: Hvordan signerer jeg? | Hjelpesider for fellesløsninger (difi.no)

Du kan reservere deg

Privatpersoner som fortsatt ønsker å motta post på papir, kan reservere seg mot digital forsendelse. Det gjør du på norge.no. 

Dersom du tidligere har reservert deg, men nå ønsker digital post fra oss, opphever du reservasjonen samme sted.

Norge.no

Aldri brukt ID-porten?

Dersom du aldri har registrert mobilnummeret eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg. Da kan vi ikke varsle deg på SMS eller e-post om at vi har sendt deg post, og dette må derfor sendes som brev i posten.

Firmaer og organisasjoner

Firmaer og organisasjoner får digital post fra oss i Altinn. Firmaer kan ikke reservere seg mot å motta digital post fra det offentlige. Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn og registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse. 

Hvis andre enn daglig leder skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.

Bedre service

For oss i kommunen innebærer digital postforsendelse:

  • En trygg og sikker kommunikasjon med deg
  • Bedre service og raskere svar til våre innbyggere
  • Et viktig ledd i prosessen mot en døgnåpen kommune
  • At vi sparer miljøet 
  • At vi bruker mindre penger på porto og papir

Vedtatt i lov

Stortinget endret allerede i 2014 forvaltningsloven med tanke på at digital kommunikasjon skal være førstevalg i dialogen mellom innbyggerne og det offentlige. Staten var først ute, nå kommer kommunene mer og mer. Lovendringen innebærer at offentlige virksomheter kan basere seg på elektronisk kommunikasjon med den enkelte, med mindre denne har reservert seg mot det.