Pressemelding fra Lyngenløftet

Lyngentrappa åpner tirsdag 26. juli 2022

Endelig er tiden kommet for åpning av Lyngentrappa i Giæverlia på Lyngseidet. Tirsdag 26. juli blir det mulig for folk flest å teste trappa, som nå strekker seg helt opp til Eidnasen.

Sherpaer fra Khunde i Nepal har bygget over 1.100 trappetrinn i det som blir en av de flotteste og mest spektakulære trappeopplevelsene i Norge. I løpet av en byggeperiode på to måneder høsten 2021 og sommeren 2022 har sherpaene lagt 1.400 tonn med stein. Det er også etablert flotte benker og solide støttemurer i en trapp som fremstår som et smykke på Lyngseidet.

Adkomsten til Lyngentrappa starter ved parkeringsplassen vest for Lyngenhallen. Herfra er det merket gangvei til stien, som starter ved FV91 like ved Lyngseidet Gjestegård. Det er etablert en gruset gangvei i 650 meters lengde frem til første trinn av Lyngentrappa. Selve sherpatrappa starter på 70 høydemeter og strekker seg relativt bratt opp til 270 høydemeter. Det kreves middels god fysisk form for å gjennomføre turen. Oppe på platået ved øverste trappetrinn er det flott utsikt over Lyngenfjorden og ned til Lyngseidet.

Videre ferd går via Eidnasen til Verdens Ende og videre opp til Kjosaksla (900 m.o.h.).  På denne strekningen skal det utbedres sti og bygges noen flere trappetrinn i 2023. Utsikten her er storslått, der man kan nyte panoramautsikt over Lyngsalpene og Lyngenfjorden.

Det forventes betydelig trafikk både av innbyggere og tilreisende når trappa nå blir tilgjengelig for folk flest. Dette vil i neste omgang legge forholdene til rette for etablering av annen infrastruktur og næringsvirksomhet i Lyngen kommune. Fra begynnelsen av august blir det tilgang til hurtiglading av elbil når Eviny åpner sin ladestasjon.

Lyngenløftet, et stedsutviklingsprosjekt i regi av Lyngen kommune, legger nå forholdene til rette for å gjøre Lyngen til et bedre sted å bo og besøke. I den forbindelse er det laget flere temafilmer som forteller mer om bakgrunnen for satsingen. Se filmene her.

Det blir en uformell åpning av Lyngentrappa etter skoleferien 2022. I den forbindelse blir det annonsert eget arrangement.
Offisiell åpning av Lyngentrappa vil først skje når videre arbeider opp mot Verdens Ende og Kjosaksla er gjennomført i løpet av 2023.

Fakta om Lyngentrappa:

• Samlet antall høydemeter for Lyngentrappa fra Lyngseidet til Kjosaksla: 900.
    Selve sherpatrappa utgjør 200 høydemeter målt i sammenhengende trinn. De øvrige deler av traséen bygges delvis som trapp, sti, klopping og mindre broer. Samlet lengde på trapp og sti én vei er ca 5 kilometer. Turen kan kombineres ved å benytte den såkalte Traktorveien i Giæverlia.
  • Byggherre: Lyngen kommune / Lyngenløftet
  • Entreprenør: Stibyggjaren AS, med innleide sherpaer fra Khunde i Nepal. Disse har arbeidsavtaler etter norsk industriarbeidertariff.
  • Helikopterløft: Helitrans (Stjørdal) og Heliteam (Harstad)
  • Steinleveranser: Hitra Anleggsservice, Hitra
  • Finansiering: Spillemidler, SNN Samfunnsløftet, Troms Holding, Lyngen kommune, momskompensasjon og egen dugnadsinnsats. Det vil etter hvert bli sendt ut invitasjon til sponsing av trinn og benkeplasser til privatpersoner og bedrifter.
  • Se filmen om Lyngentrappa her

Alle bilder kan benyttes med billedrettighet merket med “Foto: Erik Joachimsen / Lyngenløftet”

Ytterligere informasjon om prosjektet kan rettes til Lyngenløftet ved styringsgruppeleder Johnny A. Hansen 918 50 870 eller prosjektleder Erik Joachimsen 970 93 830.

Andre innlegg

I Lyngenløftet skjer det noe hele tiden. Her holder vi deg oppdatert. Følg oss også på Facebook!