Sosial tjenester (Nav)
Nav Lyngen ivaretar både statlige og kommunale arbeids- og velferdstjenester. Nav skal bidra til sosial og økonomisk trygghet, fremme overgang til arbeid og sosial inkludering.
De kommunale tjenestene i Nav-kontoret gis etter sosialtjenesteloven og er i hovedsak:
- Økonomisk sosialhjelp
- Kvalifiseringsprogrammet
- Midlertidig botilbud
- Opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk råd og veiledning
Opplysning, råd og veiledning
Nav Lyngen kan gi deg opplysning, råd og veiledning hvis du trenger hjelp til å forebygge eller løse utfordringer du har. Eksempel på utfordringer kan være hjemmeforhold, bosituasjon, omsorg for barn, arbeid eller personlig økonomi og gjeld.
For mer informasjon om hva vi i Nav kan hjelpe deg med, eller hvis du har generelle spørsmål om økonomi og gjeld, se Trenger råd og veiledning - nav.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Et budsjett hjelper deg med å holde oversikt over økonomien din. Lær deg å lage et enkelt budsjett på Hvordan forbedre økonomien - nav.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Hva kan du få hjelp til på Nav-kontoret?
Hvis du trenger økonomisk rådgivning kan du få hjelp av en økonomisk rådgiver på Nav-kontoret ditt. På Nav-kontoret kan du for eksempel få hjelp til å:
- lage en oversikt over din økonomiske situasjon og sette opp et realistisk budsjett
- finne ut hvordan du kan redusere utgiftene dine
- gjøre avtaler med de du skylder penger/forhandle med kreditorene dine
- skrive søknad om utsettelse av betaling
- ta kontakt med namsmyndighetene
- skrive søknad om gjeldsordning
Gjeldsrådgivning
På Nav-kontoret kan du få hjelp av en økonomi- og gjeldsrådgiver.
Har du gjeld og får vanskeligheter med å betale den? Har du problemer med å disponere pengene slik at de strekker til? Da er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.
Vi tilbyr økonomisk rådgivning til alle innbyggere i Lyngen kommune.
Du kan søke om økonomisk rådgivning dersom du:
- har betalings- eller gjeldsproblemer
- har lønnstrekk
- har inntektsendringer
- har en uoversiktlig økonomi
Du kan få hjelp til å lage en oversikt over din økonomiske situasjon. Hjelpen forutsetter samarbeid. Som søker må du legge frem de opplysningene som trengs.
Følgende fremgangsmåte er vanlig for økonomisk rådgivning:
- kartlegging av livssituasjonen din, med oversikt over inntekter og utgifter i form av et budsjett.
- vurdering av evnen til å betjene den økonomiske situasjonen.
- forslag til tiltak og løsninger på grunnlag av de vurderinger som er gjort og etter avtale med deg.
Rådgiveren kan for eksempel hjelpe deg med å:
- finne ut hvordan du kan redusere utgiftene dine
- gjøre avtaler med dem du skylder penger til
- finne opplysninger om dine rettigheter og plikter
- kontakte namsmannen
- søke om gjeldsordning
Les mer om gjeldsrådgivning på Nav nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Nødbolig
Nav er forpliktet til å finne midlertidig botilbud til den som ikke klarer det selv. Midlertidig botilbud skal avhjelpe akutt bostedsløshet og er ikke ment å vare over tid. Med akutt bostedsløshet menes at du ikke har et sted å sove og oppholde deg det neste døgnet. Midlertidig botilbud er et nødtilbud som gis for en kort periode opp mot 14 dager, med andre ord er dette ikke en permanent bolig. Ønsker du å søke om permanent bolig kan man ta kontakt med kommunens boligkontor.
Slik søker du
Du kan bruke samme søknadsskjema som for økonomisk stønad Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.. Søknad sendes digitalt eller leveres til Nav Lyngen.
Vedlegg som bør følge med søknaden:
- Lønnslipp/dokumentasjon på annen inntekt/formue
- Siste selvangivelse og ligning/skatteoppgjør
Nav Lyngen tildeler nødbolig etter vedtak. Hvilken nødbolig som tildeles vurderes ut fra behov og hva som er tilgjengelig på søknadsdatoen. Det er med andre ord ikke mulig å velge bolig/plassering. Du vil også måtte påregne bytte av adresse hvis du fortsatt er i behov av nødbolig etter første vedtak.
Barnefamilier vil bli vurdert mot annet tilbud.
Det forventes at du under oppholdet er aktiv i søken etter egen bolig og du kan bli bedt om å dokumentere aktiviteten ved en eventuell ny søknad. Du kan få råd og veiledning for hvordan du henvender deg til utleiere, eller om andre forhold vedrørende det å skaffe bolig i publikumsmottaket på Nav eller hos din veileder.
Nødbolig er ikke et gratis tilbud. Dersom du har økonomi til det skal du betale for tilbudet. Nav foretar en vurdering av din økonomi etter gjeldende regler i lov om sosiale tjenester i Nav, og fastsetter på denne bakgrunn egenandel for oppholdet.
Økonomisk sosialhjelp
Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig støtte du kan få hvis du ikke kan dekke nødvendige utgifter selv.
Alle har rett til å søke om økonomisk sosialhjelp og få vurdert behovet sitt.
Mer informasjon om dette og søknadsskjema finner du på Nav sine sider: Les mer og søk økonomisk sosialhjelp på NAV sine nettsider Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Hvis det gjelder sosiale tjenester og du ønsker å komme i kontakt med Nav Lyngen direkte, kan du ringe vakttelefon mellom kl. 09.00-15.00:
960 16 754
Link til søknadsskjema: Søknad om økonomisk sosialhjelp - nav.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Søk på tjenester og skriv til oss på Nav.no Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu.
Sist oppdatert